Säkerheten först

Genom Linda's och Emliy's (Besafe's ambassadörer) bloggar har jag sett när Besafe och VTI (Statens Väg- och Transportinstitut) utför krocktester med barndockor och gravida dockor.
 
På filmerna görs krocktesten med ett docka som ska föreställa ett tre-åringt barn, som krockar i 50km/h. Huvudet på en 1-åring utgör hela 25%, av kroppsvikten (jämfört med 6% på vuxna), samtidigt som nackmuslkerna inte är fullt utvecklade, vilket ofta tyvärr leder till att om barnet krockar framåtvänt i verkligheten, så bryter hen nacken, (medan en vuxen "bara" får en whiplash-skada).
 
Både Max och Leeah åker båda två fortfarande bakåtvänt. Max börjar närma sig åldern då många barn börjar vändas framåt  (4 år), men jag kommer att försöka hålla kvar honom bakåtvänt så länge som möjligt. Hellre att han får lite ont i benen, än att han bryter nacken om jag skulle krocka.
 
Usch, jag är glad för att jag inte var med i någon krock när jag var gravid med någon av barnen. Jag hade aldrig något gravidbäte, eftersom jag då inte kände till riskerna med att krocka med ett vanligt bilbälte. Skulle jag ha vetat så skulle jag verkligen ha investerat i gravidbältet.
 

Kommentera här: