Stockholm

Idag går mina tankar till vår huvudstad och alla som på något sätt blivit drabbade av det hemska som hände där igår. 

En sådan här händelse får mig att tänka till på hur världen ser ut idag, dagen efter att ytterligare ett terrorbrott har ägt rum. Det är terroristernas mål (oavsett om de är ensamma eller organiserade galningar) att skapa rädsla. Att få folk att bli misstänksamma mot varandra och öka klyftorna. Rädsla föder fördomar. Fördomar föder hat. Hat föder våld. 

Det är vi, jag och du, som axlar ansvaret att uppfostra våra barn och uppfostra nästa generation att bli bättre än den här. Vi måste lära barnen empati, respekt, vänlighet och medmänsklighet. 

Jag tror att våldet slutar, den dagen vi slutar vara rädda. Den dagen världen slutar vara rädd. Ta hand om er idag! Ta hand om era nära och kära. Själv sitter jag och tittar på när mina tre barn leker med sina kusiner. Fem barn som jag älskar, och som jag ska lära empati, att känna kärlek och få en tilltro mänskligheten. 

Kommentera här: