Fördomar??

När vi var på väg hem från Astrid Lindgrens Värld så var Leeah väldigt trött och hade småbråkat lite med sin kusin i bussen. Leeah hade slagit till kusinen med vattenflaskan så att en mamma tog den ifrån henne. Efter ett tag fick Leeah ett utbrott och skrek.

Lite senare så fick en av ledarna den här kommentaren: Vi hör ju inget här bak, eftersom barnen skriker så mycket. En del blir ju aldrig tillsagda.

 

Sen dess har jag funderat på kommentaren och på hur Leeah uppfattas. Hon är en väldigt lång och stor flicka som har lätt för sig med det mesta. Hon har bra motorik och bra språkförståelse och ett stort ordförråd. Hon har sedan hon var ett år klätt på sig själv och är redan klar med tandborstning, påklädning och ytterkläderna medans hennes storebror fortfarande går runt i pyjamasen. Leeah är som sagt väldigt lång och stor, och har oftast storlek 122-128, vilket motsvarar 6-8 år. När vi provade en klänning sist så satt till och med storlek 140 bra på henne. Den storleken är till för tioåringar.

Här är ett kort som jag tog på nationaldagen. Max har gjort en växtspurt nyligen, så för några veckor sedan så var de jämnlånga, men det är de inte längre.

 

Tillbaka till ämnet: För Leeah är inte äldre än tre år. Snart fyller hon fyra, men hon som alltid har varit så "duktig" för sin ålder behöver få vara tre år ända tills födelsedagen. Sen har hon under våren kommit i treårstrots (eller treårsutveckling) vilket vi har märkt genom att hon testar, pillar och undersöker ALLT! När saker går sönder eller det blir tokigt, som oftast någon har påpekat att det ska bli, så får man ett skrikande JAG VET till svar.

Leeah kan det mesta och jag anser och har sett flera gånger att flickor får och tar på sig rollen som duktig. När Leeah inte klarar saker så krachar hon långt, och det blir stora tårar och mycket skrik. Det är de här gångerna som jag har sett folks blickar. Även när den stora flickan åker vagn tittar folk. Det är inte lika många som tittar när storebror som faktiskt är två år äldre åkte vagn när han hade lite ont i foten.

Om Leeah hade varit normallång eller kort för sin ålder, hade hon då fått den kommentaren? Hade en treårig pojke fått den kommentaren?

 

Missuppfattar jag? Har jag fel? Eller har jag rätt om att folka fortfarande anser att flickor ska vara tysta, snälla och duktiga. Att flickor inte ska springa omkring och låta eller skrika högt, när hjärnan jobbar på högvarv och det känns som att hela världen är emot dig?

Kommentera här: