Dokumentations-generationen

För några dagar sedan så gick jag och barnen igenom deras gamla gruppfoton från förskolan och jag satte in den i barnens pärmar. Max fick en pärm när han slutade förskolan, och Leeah fick hem sin pärm när hon var cirka fyra år. I pärmen finns kort på dem och teckningar som de har gjort på förskola. Noah har ingen pärm, för när han började så hade deras förskola slutat med pärmar. De har även slutat med gruppfotograferingar. Jag började att fundera mycket på det här.

När jag satte in Leeahs gruppfoto, så hittade jag även hennes portfolio som hon fick från äldre-barnsavdelningen när hon slutade. Där stod det massor med information från avdelningens projektarbete, men bara några få rader om mitt barns intresse och vad hon bidrog till i projektet. I det häftet fanns tre kort på Leeah som fröknarna hade tagit. Jag undrar nu, vart är resten av korten på mitt barn, eller som mitt barn har tagit? Mina barn har gått på förskolan fem dagar i veckan, jag och Andreas arbetar heltid vilket gör att mina barns första år har de varit väldigt mycket på förskolan. Men ändå finns det bara tre kort på min dotter från hennes sista två år? 

Hur ska det bli med Noah? Ska mitt barns första år inte bli dokumenterade? Jag vet i och med nya GDPR att förskolan måste radera sina kort efter några år. Vad händer med mina barns utveckling och lärande? Förskolan är en del av skolväsendet och man ska se till barnens hela lärande från 0-18 år. Varför skriver då inte förskola om mina barns utveckling? Mina barn är inte bara en del i gruppen, de är enskilda individer också! 

Hur har ni det på era barns förskolor?

Kommentarer:

1 mamma:

Bra skrivet, synd bara att det inte är chefer, pedagoger och politiker som läser detta.

Kommentera här: